Slettes ikke vinter

Dette var etappen for raske humørsvingninger. Da vi startet fra Randsverk var det ikke et snøfnugg å se. Vi trasket avgårde langs veien i retning Valdresflya der det skulle ligge snø. Med sekkene fulle av vinterutrustning og ski, og pulkakebrettet under armen, tok det ikke lang tid før vi motløse kreperte i en grøftekant. Vi måtte haike bagasjen, og med gode hjelpere underveis var vi snart på Flya. Der var det strålende skiføre, og vi suste avgårde. Humøret var på topp igjen! Det gode humøret holdt i ca 7km. Ned mot Bygdin forsvant skiføret, og vi endte opp med å dra akebrettet med litt fellesutstyr bak oss, og gå på beina sjøl. Noe slitsomt, men vi forflyttet oss da! Optimistisk regnet vi ut at vi trengte å gå bare 1 mil per dag for å komme fram til Tyinkrysset med den maten vi hadde. Det måtte være mulig! Men det var det ikke. Dagen etter hadde vi karret oss 4,5km etter 5 timers vandring (eller skal vi si sleping). Akebrettet truet med totalhavari. Vi måtte legge om ruta.

Det skulle vise seg å føre til veldig mye hyggelig! På vei ned mot Vang, da vi stod og klødde oss i hodet over hvordan vi skulle komme oss til Tyinkrysset, stoppet en traktor. Det var Leif. Han lurte på hva vi dreiv med, og synes vel vi så litt rådville ut, så han ba oss inn på besøk og overnatting! Vi kunne ikke blitt mer glade! Vel inne på gården fikk vi spist, dusjet, spilt piano og alt i alt kost oss glugg ihjel. Leifs kone, Inger, dukket også opp etterhvert, og det var så hyggelig å bli kjent! Våre gode hjelpere fikset også bagasjetransport til Tyinkrysset, slik at vi neste dag lett kunne spasere de siste milene.

Fra Tyinkrysset hadde vi bestemt oss for å dra hjem igjen for å vente på snøen. Frank hentet Malin, mens Rannveig fikk et nytt koselig besøk hos Inger og Leif før hun dro til Gjøvik. Å gå i fjellet uten ski er ikke så greit, plutselig faller det en halv meter snø og vi sitter bom fast. Med ski og pulk er, som vi erfarte, for strevsomt. Vi har derfor ferie fra ferien, og koser oss i sivilisasjonen så lenge. Vi gleder oss til å fortsette turen, vi må bare få vekk dette høytrykket først!

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.